SCAE’s turning point

turning-point
Imaginea alaturata indica, intr-o maniera simplista, un profil de prajire al unei cafele. Practic, cafeaua verde este introdusa in prajitor la o anumita temperatura, iar ulterior, in baza unor informatii primite de la sondele de temperatura din echipament, cel ce prajeste cafeaua poate trasa pe hartie aceasta curba. Evident, sunt si programe automate pentru asa ceva, dar nu asta este subiectul acum. Pentru o perioada, observam ca temperatura o sa scada (rapid la inceput, apoi mai incet) pana la un punct de echilibru. In limbaj tehnic, turning point. Apoi, chiar si fara a schimba nimic in parametrii de functionare, temperatura o sa inceapa sa creasca. Cat de repede si in ce fel, este la latitudinea celui ce se ocupa cu acest proces. Dupa ce temperatura incepe sa creasca, in orice moment am intrerupe sursa de energie (curent, gaz), dupa o scurta perioada ce tine de energia interna a masinii, curba de temperatura va avea din nou un trend descendent. Iar totul este pierdut.
SCAE Romania, dupa ani de zile in care (din punctul unora de vedere) a fost pe un trend descendent, a trecut de turning point si a intrat pe pe panta de crestere.

Din nou, fiecare poate are o alta parere despre momentul in care acest lucru s-a intamplat. Insa, si acum vine pericolul cel mare, este in faza in care orice intrerupere a activitatilor propuse, va duce la un (posibil) declin. Unde se va opri, nimeni nu poate sti sigur.
Poate va veti intreba care ar putea fi motivele acestei intreruperi, iar raspunsul este FINANTAREA.
In decursul anilor de cand acest site este activ, am avut destule texte in care aduceam critici asupra organizarii competitiilor nationale. O cautare rapida o sa gaseasca destule referiri. Doar ca acele timpuri au trecut. Incepand din acest an, competitiile regionale si finala nationala se vor desfasura in spatii creative si usor accesibile, fara a fi disturbate de alte evenimente conexe. Astfel multe neajunsuri sunt potential rezolvate. Sigur, vor fi si demonstratii si mini workshop-uri tinute in mall-urile partenere, dar fara legatura directa cu competitiile de barista.
Consultand programul regionalelor, aflam ca prima etapa este in Cluj Napoca, intre 4-6 martie 2016. Iar aceasta este in pericol de a fi anulata. Si poate fi un precedent extrem de periculos pentru celelalte etape din Iasi, Sibiu, Brasov, Constanta si Bucuresti. Motivul este, pe cat de simplu, pe atat de deranjant. Lipsa banilor. Desi totul parea stabilit, o schimbare de ultim moment a unuia dintre sponsorii principali ai regionalei, ne aduce in fata situatiei de a anunta public ca exista posibilitatea de a anula regionala de barista din Cluj. Evident ca nimeni nu doreste acest lucru, insa situatia este extrem de grava.
Acest articol, desi are ca subiect orasul Cluj-Napoca, este adresat tuturor celor ce fac parte din comunitatea de cafea din Romania. Este timpul ca fiecare sa isi aduca aportul la promovarea acesteia, si in limita posibilitatilor sa ii ajute (financiar sau prin servicii) pe cei ce incearca sa asigure dezvoltarea nationala. Comparand cu alte tari, costurile de organizare din Romania, sunt infime. Cam 5% din cat costa o regionala din Statele Unite. Da, amploarea acolo este mult mai mare, cu mult mai multi participanti. Dar asta nu inseamna ca ca aduc 15 statii de concurs cu 15 echipe de jurizare. Nu. Sunt 3 statii cu maxim 5 echipe de jurati. Sa nu uitam ca la World Barista Championship, sunt peste 50 de participanti, iar totul (calificari, semifinala, finala) se desfasoara in 3-4 zile de concurs.
In Romania, trebuie sa asiguri transportul a minim 3 espressoare, rasnite, mese de concurs si multe alte echipamente. Care trebuie incarcate intr-o masina de transport. De niste oameni, care de cele mai multe ori sunt voluntari, dar in ultima instanta se apeleaza si la servicii separate de incarcare-descarcare, pentru ca nivelul de voluntariat este sublim de mic pe aceste meleaguri. Pentru ca cei ce ajung in finala nationala trebuie sa fie alesi intr-un mod cat mai corect, macar o echipa de jurati trebuie sa fie prezenta. Adica 6 persoane minim. Care nu sunt neaparat din orasul de desfasurare ci trebuie si ele la randul lor transportate, cazate si hranite pe parcursul celor 2 zile. Locul de desfasurare si organizarea spatiului, laptele, apa si alte chestii mici dar importante sunt alti factori ce influenteaza calculul financiar final. Iar daca pentru o parte din aceste componente se pot asigura printr-un contract de sponsorizare sau barter, altele trebuie platite cash. Iar atunci cand banii nu exista, totul se poate prabusi foarte repede.
Solutia optima in acest caz ar fi ca alta societate din Cluj sa preia titlul de sponsor principal si sa finanteze o parte din cheltuieli. Sau sa ofere transportul sau/si cazarea celor din juriu/concurenti. Sau poate sa rezolve problema spatiului. Orice ajutor e binevenit, iar posibilitatile de promovare sunt multiple. Daca aveti intrebari, nelamuriri sau alte idei, luati legatura cu coordonatorul national SCAE Romania si haideti sa ducem la capat aceasta competitie.
Multumesc!

Si daca mai doriti o opinie pe acelasi subiect, o gasiti la Cezara.

2 thoughts on “SCAE’s turning point

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *