Pentru promovarea cafelei de calitate, pe langa oameni pasionati si dedicati, echipamente si sustinere financiara, ai nevoie de platforme media. De ce? Pentru ca mesajul sa poata sa treaca dincolo de zidurile unor scoli de barista. Diferenta este enorma. Daca la un workshop vin 20 de oameni ce asimileaza informatii pe care apoi le transmit si cunoscutilor (mai mult sau mai putin corect), impactul social este scazut. Dar daca ai un public ce numara mii sau zeci de mii de ochi si urechi, lucrurile se schimba.
Problema este ca cei ce lucreaza in presa romaneasca nu prea au habar de multe lucruri. Unii poate au lucrat pe monden si sunt pusi sa faca articole despre asistatii social. Altii au scris pana ieri despre industria auto si au fost transferati la sectiunea de restaurante. Iar altii sunt angajati doar pentru a traduce diverse articole de pe net.
Asa se intampla si cu articolul scris de Radu Racareanu de la business24.ro. Cu titlul Cafeaua, “ultima victima” a crizei din sudul Europei, omul traduce un articol de cine stie unde. Prima jumatate a articolului este cat de cat legata. In partea a doua insa totul este aruncat la gramada, doar pentru a se face probabil numarul de caractere obligatoriu cerut de sefi. Exemplu: “Dar reducerea indicelui de consum al cafelei surprins de statistici nu este cauzata in totalitate de o reducere absoluta in consumul de cafea.”. Te astepti sa afli care este de fapt ‘treaba’. Doar ca urmatorul paragraf incepe cu o alta idee: “Un alt aspect al problemei…..”. Ori traduci pana la capat pentru ca articolul sa aiba o coerenta ori te opresti inainte sa incepi.
Ce m-a facut sa scriu acest post (plus inaugurarea unei noi categorii “Asa NU!”) este o afirmatie a autorului (copiata – sau gresit tradusa de google si necorectata): “Influenta scaderii consumului are un efect negativ si asupra succesului noilor tehnologii de preparare aparute pe piata, precum capsulele Nespresso, puternic promovate de Starbucks.“. Pentru cei ce nu stiu, Nespresso este produs de Nescafe. Iar Nescafe poti spune ca este prieten cu Starbucks doar in pozele de la evenimente unde trebuie sa zambesti frumos la aparat. Starbucks tocmai ce si-a lansat propriul aparat pe baza de capsule, Starbucks Verismo independent de colaborarea pentru K-Cups. Asa ca o ineptie de genul Starbucks promoveaza Nespresso poate fi considerata doar o reclama ascunsa pentru un anume producator.
Este pacat ca oamenii din domeniul cafelei ce iti pot transmite informatii reale si real folositoare nu au o platforma de exprimare, iar ziaristii google au spatiu in media locala.
- Noul coordinator al SCAE Romania
- Competitii regionale de Barista 2012/2013