Preludiu: Stiu ca probabil aceste articole vor supara anumiti jucatori de pe piata locala, dar datele sunt publice si tot ce am facut au fost niste calcule. Daca pe undeva este vreo greseala, va rog sa o semnalati.
Strauss Romania este producatorul ‘celebrei’ cafele Doncafe. In ultimele zile s-au tot dat stiri cu noua campanie de imagine pentru sortimentele Doncafe, campanie ce ar costa 1 milion de euro. Nu as fi dezvoltat subiectul (cel putin nu acum), daca dupa vizionarea reclamei nu eram ‘atins’ in vreun fel. Dar am fost. De 2 ori. Prima, este imaginea modului de preparare al cafelei. Ce in reclama este o cafetiera moka. Nu intru in detalii, arata cam asa. Problema este ca romanii nu isi prepara cafeaua la asa ceva, cel putin nu intr-un numar semnificativ. Moka apartine Italiei. Al doilea lucru deranjant a fost acea pupila ce se mareste instant. Acel efect nu este produs de substante normale in conditii normale. Daca sunteti pasionati de seriale cu medici, cred ca ati vazut acea reactie a ochilor atunci cand pacientii sunt injectati cu diferite substante, de obicei foarte puternice.
Deci am inceput sa caut informatii. Campania este realizata de McCann Worlwide. Ceea ce ma intereseaza extrem de putin. Ma intereseaza cifrele inaintate in media. Am gasit un articol din Ziarul Financiar, unde Marius Meleşteu, directorul general al Strauss România raspunde (sau isi face reclama, inca nu m-am dumirit) intrebarilor legate de afacerea cu cafea. Domnul Marius ne spune cat de rau a fost anul 2011 fata de 2010, mai ales datorita cresterii pretului pentru cafeaua verde.
Revenirea pe creştere în 2012, chiar şi uşoară, a consumului de cafea ar avea loc după ce anul trecut (n.a. 2011) piaţa a continuat să scadă în volume, cu un ritm mult mai redus comparativ cu cel de două cifre înregistrat în 2010.
Aici eu detectez o neregularitate. Adica in 2010 cand pretul era mic, piata scadea in volum drastic (2 cifre). Iar in 2011 cand pretul aproape ca s-a dublat, piata a reactionat tocmai invers, avand o scadere mult mai mica. Tot din articol aflam si care ar fi scaderea: 1,1%. Imens, nu?
Meleşteu spune că faţă de anul trecut, când preţul cafelei a atins recorduri istorice, acum cotaţiile s-au mai stabilizat pe bursele din New York şi Londra, chiar dacă la un nivel cu 30% mai mare faţă de aceeaşi perioadă din 2011
Deci anul trecut sa spunem ca pretul este X (care este record istoric). Anul asta, pretul s-a stabilizat, la 30% mai mare fata de cel din 2011. Pai nu ar trebui si asta sa fie record istoric daca celalalt asa a fost catalogat?
“De sus până jos am analizat organizarea producţiei. Ne-am redus marjele, dar am rămas totuşi profitabili şi sănătoşi. N-a fost deloc un an simplu.”
Aici este cheia de bolta. PROFITABILI !!!. Practic, dupa un an extrem de greu, cu scumpiri de 100% la materia prima, sa ramai profitabil, nu e floare la ureche. Si nu cred ca cei 65 de oameni concediati au facut acest profit posibil. Felicitari!
Doar ca in datele prezentate la Ministerul Finantelor, compania Strauss Romania nu a inregistrat profit in 2010 sau 2011. Mai mult, sunt pe un mare minus. Cam de 15.000.000 lei.
Cum se impaca pierderea din registrele contabile cu “profitabili si sanatosi” din declaratiile oficiale, nu stiu. Stiu insa ca daca te uiti peste datele statistice observi ca de fapt (per total, nu raportam luna la luna) consumul de cafea a crescut in Romania, nu cu mult, cam cu 6%, dar suficient cat sa contrazica afirmatia ca el de fapt e in scadere.
Sa mai facem un calcul:
Potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen, Strauss România a avut în 2011 o cotă de piaţă în volum de 31,5%
plus
afacerile companiei au ajuns la 212 milioane de lei (circa 50 de milioane de euro)
In Romania intra cam 4 milioane de kilograme de cafea verde in fiecare luna. Asta inseamna ca Strauss cumpara si VINDE 1,26 milioane (pentru ca daca nu vindea, nu putea sa aiba acea cota de piata)
50 de milioane de euro pe an inseamna 4,1 milioane de euro pe luna.
Stiind ca pretul unui kilogram de cafea Doncafe este de 10 euro (minim), cum se face ca daca imparti 4,1 milioane euro la 1,26 milioane kilograme, rezultatul este 3,25 euro ?!?!?! (vorbind de venituri, da?)
Asa ca atunci cand aud ca aceasta companie baga in promovare 1 milion de euro, in conditiile in care in 2010 a avut pierderi de 2,2 milioane de euro iar in 2011 de 3,3 milioane de euro, sunt foarte circumspect. Ori ca suma asta e ea insasi o reclama, ori ca anumite rapoarte de la ministerul de finante nu sunt chiar corecte.
Bravo Ernest! DonCafe este cu siguranta una dintre cele mai oribile cafele “inventate” pana acum.
Nici chiar asa. Sunt sute de sortimente pe piata din Romania, majoritatea ajung fara etichete, ce au o calitate sub orice critica. Doncafe macar are o fabrica performanta si lucreaza dupa proceduri si reguli clare. Ca nu pot multumi pe toata lumea cu ceea ce fac….nu sunt nici primii nici ultimii. Sper ca mamicile (target-ul lor) sa aprecieze corect ce au in ceasca.