Acest articol apartine categoriei: Piata de cafea din Romania si a fost scris in 9 February 2020

Un articol din ianuarie 2019, SOCIAL MEDIA VERSUS SPECIALTY COFFEE SHOPS, mi-a “adus” de la Facebook un cadou de blocare a contului timp de 30 de zile. Problema celor ce l-au raportat a fost ca textul propriu zis nu era gazduit de facebook asa ca articolul a fost citit, redistribuit si indexat in google fara probleme. Inteleg, poate unii din cei ce se ocupa de conturile de social media (vorbim doar de Instagram aici) s-au simtit vizati de articol. Daca ar fi facut tot ce le statea in putinta sa ridice acele conturi, sa le faca relevante si cunoscute, cred ca nu ar fi avut nimic de obiectat. Si nici cei ce au achitat serviciile. Dar cand stii ca banii sau avantajele primite de la antreprenorii coffee shop-urilor nu sunt recompensati cu rezultate vizibile, iar unu ce scrie pe net arata cu cifre cam ce valori adevarate se ating, te cam superi. Si recurgi la gesturi in care incerci sa il faci pe “ala” sa taca. Ma rog….hai sa vedem cum stam pe 2019.

Din imaginea alaturata, daca va uitati direct la total, avem o crestere cu 47% a numarului de follow-eri a coffee shop-urilor urmarite in anul 2018. Si o crestere cu 43% a numarului de postari. Astea ar fi vestile bune. Cresterile de aproape 50% par ceva impresionant, nu? Nu neaparat. De fapt in cazul asta arata de fapt o neputinta a celor ce se ocupa de acele conturi. Pentru ca vorbim de numere atat de mici, 500-1000-1500 de conturi, incat cresterea este insignifianta. Pare mare, dar, din nou revin la cuvantul din articolul de anul trecut, este JENANT!.

Si cel mai bine se vede problema pe coloana cu ultimele 10 postari. Anul trecut numerele au fost pe ultimele 9 postari, am ales sa le calculez pentru 10 pentru a fi mult mai usor de recalculat ca medie. Daca pastram pentru 9 postari, diferenta era si mai mare. Practic, la o crestere de aproape 50% a numarului de fani si de postari, interactiunea cu paginile scade cu 10%. Oricum cifrele initiale nu erau bune, sa mai si scada e DEZASTRU. Da, sunt de acord ca algoritmii Instagram se schimba, ca (oarecum) incurajeaza anumite tipologii de conturi dar asta nu inseamna ca cei insarcinati cu social media nu trebuie sa lupte si sa isi faca datoria ca vizibilitatea si interactiunea conturilor sa fie maxima. Plata postarilor aduce ‘rezultate’, datorita acelor bani investiti unele cifre sunt mai mari si mai bune decat media, dar asta inseamna ca partea organica e mult mai slaba, inseamna ca rezultatele ‘adevarate’ sunt destul de mincinoase.

Cititi inca o data articolul de anul trecut si concluzia lui. Daca platiti pe cineva sa se ocupe de social media, stabiliti clar niste target-uri ce pot fi verificabile si in functie de asta luati decizii de continuare sau nu. Daca voi, ca antreprenori, va ocupati (si) de acest task si doriti dezvoltarea unei comunitati in jurul shop-ului, aveti niste cifre din acesti doi ani pe care le puteti lua ca reper pentru viitor. Altfel, nu investiti aiurea fondurile probabil si asa limitate, in social media. Cu ei puteti cumpara o rasnita mai buna, cafea mai buna, training-uri pentru angajati sau orice altceva ce la final aduce un plus afacerii. Cresterea de 1000 de followeri intr-un an care nu interactioneaza cu pagina nici cat cei 300 de la care ai plecat, nu o sa aduca nimic. Doar cei ce au incasat banii vor simti ‘implicarea’. Si comunitatea pe care ne-o dorim cu totii nu o sa existe prea curand.
Altfel, poza asta cu o fata intre niste dovleci are mai multe like-uri decat cele 430 de postari adunate ale coffee shop-urilor contabilizate in acest articol.

6 thoughts on “SOCIAL MEDIA VERSUS SPECIALTY COFFEE SHOPS 2020”

  1. foarte bun continut. consider ca daca nu sunt reali fw, nu exista.
    pot maine sa cumpar 10-15000 de fw si asta nu ma ajuta cu nimic, cresterea ar fi, real, de 2-3%.
    daca cumpar 10.000 in timp de 6 luni, costa cam 1800 euro minim.
    2% din 10000 inseamna 200 oameni in 6 luni, cu un return de 40% pt a doua cafea.
    sa spunem un plus de 300 de clienti in 6 luni.
    10 ron o cafea inseamna 3000 ron in 6 luni
    3000 ron nu inseamna 1800 euro.

    1. Salut! Multumesc de raspuns! Adevarat, fw cumparati ‘la pachet’ nu sunt reali. Din fericire, nu avem astfel de exemple. Ideea este: atat de mica e nisa asta incat avem aceste numere? Fac responsabilii de conturi tot ce e posibil sa creasca organic? Boost-uri pe postari relevante sau de interes (mai ales pentru cei ce sunt fw) sunt binevenite. Totul e sa nu se exagereze si daca dupa o perioada rezultatele nu par bune, sa aiba taria sa recunoasca si sa investeasca banii in ceva cu mai multa valoare

      1. e adevarat cu 10.000 nu. dar stiu clar cateva cafenele ce au muncit cateva luni pt 4000 fw din care sunt reali sub 500.
        realitatea pe care doresti sa o arati este cruda: visam la 500.000 fw dar avem rasnite de 200 de euro.
        dar nu iti fa griji: este o lectie financiara pe care poate o vom invata tot de la cafenelele de afara.
        zile frumoase si cafea buna!

        1. Cred ca in 2-3 ani, cand piata de sh pe horeca se va dezolta, vor fi suficiente echipamente bune la preturi rezonabile ce cafenelele si le pot permite. i buna si tie si sa ai canapeaua ocupata mereu !

          1. multumesc! anul accesta va fi de schimbari! te rog ai grija de noi si mai atentioneaza-ne cu cate un text de asta.
            zile frumoase

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *