Acest articol apartine categoriei: Echipamente si a fost scris in 23 February 2020

Mentionez ca am fost foarte sceptic in legatura cu device-ul asta. Aeropress-ul original este destul de compact, usor si versatil incat sa poata fi luat in aproape orice bagaj. Sa lansezi o versiune un pic mai mica a unui produs existent, nu parea a fi o decizie buna. Insa e aproape clar ca nu a fost inventat (neaparat) pentru cei ce detin deja varianta veche. E greu sa readuci in atentia publicului acelasi device si sa il faci atragator pentru o noua generatie. De partea asta se ocupa cafenelele ce servesc aeropress si care din cand in cand vand echipamentul si pentru cei interesati sa isi prepare o cafea asemanatoare si in propria bucatarie. Dar o ‘inventie’ noua, o poti trimite la review catre toate publicatiile si personalitatile din industrie (si nu numai) iar buzz-ul este garantat.
Asta nu inseamna ca nu vor fi cativa hardcore fans ce isi vor achizitiona si varianta asta, insa probabil ponderea este mica. Acest review a fost posibil datorita Artisan Coffee, distribuitorul autorizat Aerobie in Romania si organizatorul Campionatului national de Aeropress.
Ca detinator de aeropress din 2012, plimbat la mare si la munte, folosit la prepararea cafelei in bucatarie si la concursurile nationale dar si prin parcarile patriei, nu ma gandeam ca voi fi foarte impresionat. Pachetul este compact, dar contine absolut tot ce e necesar pentru preparare. Singurul accesoriu ce nu exista in varianta noua este palnia ce ajuta la introducerea cafelei in echipament si/sau stabilizarea peste recipientul in care se efectua extractia. In rest, totul e acolo. Inclusiv cele 350 de filtre ce asigura suficiente preparari. Mai mult, exista si un ‘portofel’ in care se pot transporta fara probleme 15 filtre, suficiente pentru o iesire de cateva zile. Si totul, compactat intr-un pahar de plastic cu capac siliconic ce poate asigura si aderenta pe orice suport.
Acum despre preparare. Aici e singura chestie ce tine de rutina. De cele mai multe ori, folosesc 15 grame de cafea cu 250 grame de apa, prin metoda inverted. Cand incercam sa gasesc variante pentru concursul de aeropress, am folosit si alte ratii sau metode, insa pentru un brew uzual acasa, folosesc reteta de mai sus. Din comoditate si simplitate. Ei bine, in Aeropress GO, nu poti folosi 250 de grame de apa, maximul este de aproximativ 200 de grame. Si atunci ai doua variante: ori scazi cantitatea de cafea folosita ori dupa preparare faci bypass. Eu am folosit a doua varianta, iar la final, comparat cu o extractie realizata aproape in paralel cu aeropress-ul clasic, diferenta inregistrata de TDS meter a fost de 0,05. Adica neglijabila.
In afara de volumul diferit, capacul noului aeropress este schimbat. Nu ca forma sau dimensiune ci ca numar total de gauri si de pozitionare a acestora. In varianta clasica pattern-ul este unul liniar cu 97 de gauri iar pentru varianta GO s-a recurs la un pattern circular cu 74 de gauri si cu blocarea zonei centrale (unde fara probleme ar mai fi ‘incaput’ o gaura). Vazand asta, chiar am crezut ca rezultatele vor fi suficient de diferite fata de o extractie clasica. Dupa cum v-am spus mai sus, se pare ca nu e cazul. Si cred ca de fapt, aici e un punct forte al acestui echipament nou. Ca americanul normal, pentru ca acolo este piata cea mare – sa recunoastem, o sa isi cumpere din supermarket acele origini sau blenduri, de cele mai multe ori dark roast, care sunt deja macinate. Si atunci, blocarea deliberata a flow-ului prin reducerea numarului de gauri de iesire, in combinatie cu recomandarea de a folosi o temperatura de 80 de grade, asigura cel putin in teorie, baza pentru extractii multumitoare.
Avantajul pentru nebunii specialty coffee este ca necesitatea bypass-ului ii va face sa gaseasca noi retete si ratii ce poate cu varianta clasica nu le-ar fi incercat pentru ca erau limitati de echipament. Si sunt sigur ca la urmatorul campionat national dar si cel international, multi participanti vor folosi Aeropress GO-ul in detrimentul batranului precursor.
In final, daca aveti deja prima versiune, poate ca nu e cazul sa va ganditi la inca o investitie in zona asta. Insa daca acum va ganditi sa cumparati (sau sa ii faceti cuiva un cadou) primul brewer, varianta Aeropress GO este de preferat.


Stiai ca exista o harta cu coffee shop-urile din Bucuresti?  THE MAP

3 thoughts on “Let’s Aeropress Go!”

  1. As zice ca filtrul blocheaza curgerea mult mai mult decat orice numar de gaurele… iar cafeaua si mai si… un pat de 10g de cafea, dupa ce s-a depus pe filtru, si a curs 100 ml de apa prin ea, deja nu mai pica nimic, daca nu intervii cu padela agitatoare sau cu pistonul nu termini extractia.

    Prepararea unui extras mai concentrat si apoi diluarea lui, adica bypass-ul, este o tehnica care face parte din abc-ul Aeropress-ului.
    Exista posibilitatea de a limita intentionat cantitatea de apa si prin perforarea cilindrului la o anumita inaltime, cu dublu rol, pe de o parte nu poti turna mai multa apa decat permite gaura, si al doilea, la introducerea pistonului tot aerul iese prin gaura si nu mai ai perna de aer intre piston si apa, realizandu-se o compresie mai dura, in locul celei elastice, tipice Aeropress.

    Daca vrei sa experimentezi, limita este imaginatia, nu sa astepti dupa producatori sa scoata ceva nou odata la 15 ani…
    De exemplu sa adaptezi o sita de espresso la un inel de Aeropress, transformandu-l intr-un soi de portafiltru… Sa vezi atunci extractii 1:4, cu tampare si tot dichisul… este ceeace fac in fiecare dimineata.

    1. Folosind inverted, scap cumva de dilema ‘cata apa reuseste sa curga prin filtru’ cand modific macinatura. Nu am avut nici timp si nici posibilitatea fizica sa vad daca nr de gauri are o importanta mai mare in cazul filtrelor metalice.
      Apreciez inventivitatea utilizatorilor ce hack-uiesc ideea de baza a acestui echipament dar, personal, nu cred ca m-as inhama la alte adaptari ale extractiei. Ca idee, Prismo-ul de cand a fost cumparat nu a fost scos din cutie. Deh, alte prioritati. Plus lene 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *