Intotdeauna brand-urile (indiferent de natura lor), au stiut sa se lipeasca de oameni din industria disruptiva pentru a obtine un endorsment din partea ultimilor pentru profitul primilor. Nu este ceva nou si cu siguranta se va intampla si in viitor. Unde trebuie sa fie atenti cei ce se ‘inhama’ la aceasta metoda de promovare, indiferent ca e in cadrul job-ului zilnic sau o chestie ‘one off’, este ca nu trebuie sa uite tot doar pentru a da bine in materialul publicitar.
Am doua exemple din care sa invatam cum sa nu facem. Pentru ca profesia trebuie respectata indiferent de brand-ul sub care lucram, mai ales in momentul in care ‘ne vede’ o tara intreaga.

1. Redactia Vice, publica un advertorial sublim sub titlul: “Cât de ușor e să-ți faci acasă o cafea cum vezi numai la cafenelele tari din România“. Cand am dat click pe link, habar nu aveam ca e reclama, ma gandeam ca e un articol in care au descoperit ei adevarul absolut, cam cum au reusit cu articolul “Cum să scrii o descriere excelentă de Tinder ca să ai șanse la agățat“. Mda, jurnalism pur, dar pentru ca subiectul poate ma interesa (cel cu cafeaua), am dat click pe link. Si dau de un film, reclama la capsulele de la Beanz, prezentat de Caius Andrei. Cu Caius am lucrat si direct si indirect si as fi dorit sa aiba mai multa atentie la ce face acolo. Si avem urmatoarele imagini:
Asa arata recipientul in care sunt introduse boabele de cafea “ca la cafenelele tari”. Problema e ca acele cafenele nu folosesc boabe de calitatea celor aratate cateva cadre mai tarziu, iar baristii ce lucreaza in acele locuri, nu ar lasa niciodata acel recipient sa ajunga atat de murdar si degradat. Este parte a echipamentului ce se curata zilnic, usor de spalat si de tinut intr-o stare perfecta. Doar uitarea unor boabe mult prea prajite, uleioase si rancede, pe o perioada lunga de timp, impreuna cu un spalat rar, cu agenti puternici pentru a scoate jegul, aduc o bucata de plastic in starea din film.

Adevarat, prin anii 2010, cam asa aratau tamperele uzuale din piata horeca. Nu in Romania, ci in majoritatea cafenelelor din lume. Doar ca lucrurile s-au mai schimbat, iar acum, sunt o multime de tampere ce pastreaza o forma traditionala dar cu performante si ergonomie crescute. Prezentarea astuia ca un “tamper de cafeanea” e la fel de dubioasa ca partea din prezentare cu “cofeina e de buna calitate”. Iar partea cu somnul e atat de particulara, incat nu as fi adus-o in discutia aceasta.

Iar tamperul ala are rezultatele din imaginea alaturata: o mare suprafata a cafelei nu este compactata, ceea ce va duce la o extractie defectuasa. Si ca tehnica dar si in gust. Si se vede cu ochiul liber ca a fost mult prea multa cafea in filtru si ca macinatura este de departe de a fi la o granulatie optima. Si nu cred ca il locurile alea tari la care se face referire in titlu, se observa chestiile astea. Sau poate ne raportam la locatii diferite si atunci toata aceasta discutie nu isi are rostul. Neahhhhhh!

La inceputul filmului, eram atentionati ca vom avea un cappuccino de instastory. Rezultatul din ceasca nu va aduce multe like-uri si pe cuvant daca inteleg de ce nu a fost facut desenul in asa fel incat sa fie corect pozitionat in ceasca. Iar asta e facut ca in cafenele. Pe cel obtinut din capsule, nu mai avem ocazia sa il vedem. Plus ca mai este o chestie pe care o inteleg din aceasta reclama: ca sa iti poti face acasa un cappuccino ca in oras, iti trebuie aparatul Beanz, capsulele preferate, plus un espressor profesional la care sa faci crema de lapte. Am inteles gresit?

Daca erau doar chestiile astea, pe cuvantul meu ca taceam. Ma faceam ca nu am vazut si o lasam sa se duca, asa cum se mai duc si alte subiecte pe care nu le prind. Doar ca astia, in textul ce insoteste filmul spun asa: “De-asta am vrut să-ți arătăm cum poți să-ți faci una pe bune, ca la ea acasă, în marile cafenele din centrul Bucureștiului și al Clujului“. Si astfel ei arata lumii cum fac astia in ‘centru’ si cum o poti face tu usor acasa. Si aici, draga Caius, ai gresit. Ca tu ai lucrat cu destule echipamente performante, ai baut suficiente cafele bune, ai servit mii de clienti, dar cred (sper) ca NICIODATA nu ai servit un espresso care s-a extras asa cum este prezentat in film.


E inadmisibil sa prepari un espresso care sa curga in asa fel, chiar daca e cu cafea mai slaba calitativ – tot se poate obtine o curgere constanta si uniforma cu calibrarea corecta a rasnitei. Daca titlul era: “Uite ca aparatele noastre cu capsule fac extractia mai buna decat echipamentele profesionale din cafenele“, intelegeam extractia aia. Dar ca sa insinuezi ca in asa fel se extrage un espresso la cafelele din Bucuresti si Cluj, sa il dai exemplu si standard si sa fii de acord ca imaginile alea sa stea in acelasi cadru cu tine, e peste puterea mea de intelegere. Si este pacat…….
PS: pe vremea cand Vice era si altceva decat cancan, facea documentare de genul asta: UK’s Scariest Debt Collector

2. Pe-plus.ro e un portal dedicat industriei horeca ce ofera si “stiri” in format video. Cum sa ii iei in serios cand in ultima stire, prezentatorul spune de 4 ori numele Delivery Hero, cu S la sfarsit (Delivery Heros)? Sa spunem ca se compenseaza cu lista lunga de locuri de munca disponibile. Ei bine, pe canalul de youtube, exista si 3 prezentari produse pentru Julius Meinl Romania in care Mares Petre prepara cateva bauturi.
Iar aici sunt cateva chestii care ma sacaie. Petre este primul campion national de barista din Romania. Pe vremea cand multi nu stiau cu ce merge mai bine o cafea, un biscuite sau o ciocolatica, el reprezenta in concursul din Londra 2010.
De aceea mi se pare teribil de bizara enumerarea, prezentarea si prepararea unui “espresso scurt”. Ca barista care ai participat si participi la competitii internationale cu definitii clare ale preparatelor; ca om cu o mare experienta capatata in multe cafenele in ultimii ani; ca om ce a train-uit o multime de alti barista….. sa ajungi sa promovezi o bautura inexistenta (espresso scurt) si practic sa certifici o alta bautura inexistenta (espresso lung), mi se pare dezamagitor. Si asta pentru ca cei ce lucreaza in acelasi domeniu, care zi de zi au de schimbat mentalitati si preconceptii in legatura cu cafeaua preparata (proaspat prajita si uneori de specialitate), si care incearca sa distruga mitul espresso scurt/lung – nu au expunerea ce o ofera un brand ca Julius Meinl. Da, putem avea discutii despre brew ratio, despre cum este influentat procentul de extractie in functie de volum, de solubilele extrase la ratii diferite, dar hai sa incetam odata cu espresso scurt ca parte a unui meniu. Va rog!

In orice concurs, cu situatia din poza alaturata, se pierdeau atatea puncte incat te puteai gandi ca totul a fost in zadar. In toate cele 3 filme, se vorbeste de calibrarea echipamentului pentru cafeaua folosita. Ei bine, extractia aia care incepe la 1 secunda dupa apasarea butonului, atat de rapida incat nu prea e timp de pus cestile sub portfiltru, numai calibrare nu imi pare. In cana din stanga, a ajuns cu mult mai putina cafea decat in cea din dreapta. Veti spune “si ce daca! ca a folosit-o doar pe cea din dreapta la prepararea bauturii!”. Ei bine conteaza. Ca daca tot vorbim de echipamente si calibrari si experienta, ar trebui sa fie totul perfect. Mai recititi o data punctul 1 daca nu a fost clar. Iar chestiile astea se intampla intr-un spatiu controlat, unde se puteau filma 10 extractii, calibrate, curate si produsele rezultate sa fie atat de bune incat sa te duci in Auchan sa iti cumperi o punga de cafea.

Mai exista o neconcordanta in toate cele 3 prezentari: “dam flush pentru a curata garnitura”. In poza alaturata, vedeti cam care este constructia unui grup de espressor. Sageata cea mai de sus indica locul unde este garnitura. Cele 3 sageti in jos indica locul pe unde iese apa din grup. NICIODATA, apa care curge prin acel loc (fara interventia unui barist care sa foloseasca o perie), nu ajunge de una singura la garnitura !!! Garnitura este cu mult mai sus pozitionata decat locul pe unde iese apa! Altele sunt motivele pentru care se ‘da flush’, caracteristice fiecarui tip de espressor, dar in niciun caz, curatarea garniturii.

Imi pare rau ca a trebuit sa scriu acest articol. Sau macar de l-as fi scris, dar “protagonistii” sa nu fie oameni cunoscuti, colegi, oameni cu care am stat si la munca si la bere. Trebuie insa sa intelegem ca deschiderea asta a brand-urilor catre oameni dintr-o nisa pe care pana de curand au ignorat-o, chiar daca acceptata, trebuie sa arate si faptul ca noi “astialalti” suntem altfel. Ca ne place ceea ce facem, ca punem pasiune in job-ul nostru, ca avem valori si puncte de vedere bine definite. Si chiar daca alegem sa facem reclama la capsule (eu insumi avand cateva postari despre acest subiect) sau lucram pentru o mare companie din domeniu, trebuie sa fim demni si sa ii facem pe ceilalti sa ne respecte prin ceea ce facem si nu sa ne ‘mulam’ pe un scenariu ales de cine stie ce director de creatie.

Related Post

3 thoughts on “Hai sa fim mai atenti!”

  1. Tare, deci ai scris un articol in care esti hiper-carcotas cu “oameni cu care ai stat la bere” – asta zice mai multe despre tine decat ai incercat sa spui tu despre ei. Ma intreb cine o sa mai vrea sa stea la bere cu tine, cine o sa mai vrea sa munceasca impreuna cu tine (direct sau indirect, lol).

    1. Si cam ce zice asta? Hai, dezvolta subiectul, ca nu ai spus nimic practic. Ti se pare cumva ca am scris despre persoanele acelea sau despre ce prezinta acolo? Daca tu ii alegi pe cei cu care iti petreci timpul liber in functie de cate vorbe frumoase iti spun, e ok.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *