Acest articol apartine categoriei: Asa NU! si a fost scris in 12 September 2019

Sunt unii ziaristi care ar face orice pentru obtinerea de sponsorizari de la branduri, iar apoi ar scrie orice ca sa livreze continut “conform contractului”. Si cand brand-ul este (probabil) refuzat in a fi endorsat de barista de cafea de specialitate, se recurge la un truc ieftin dar foarte manipulativ: un dialog inventat.

Sub pretextul unui articol despre locatie, deci expunere mare ca suntem publicatie premium, se primesc niste intrebari relativ nevinovate. Raspunsurile sunt paginate cu alte afirmatii ale unui reprezentant al companiei ce plateste campania, in cazul nostru De’Longhi. Si uite asa se ajunge ca o vorba a unui barista respectat (Robert Tancau de la Zissou) sa fie adaugata la o afirmatie facuta de un agent de vanzari al sponsorului. Si dupa cateva ‘dialoguri’, finalul apoteotic al articolului prezinta in mai multe paragrafe foarte lungi, minunatiile de espresoare cu caracteristicile de neegalat ale acestora si cu locul in care le putem gasi pentru a fi achizitionate.

Nu este asa ca un articol ce este deschis de doua fotografii cu un echipament comercial, in care este prezent numele De’Longhi de 6 ori (fata de doar o data pentru celalalt ‘ínterlocutor’), fara mari dezvoltari a ceea ce inseamna un espresso extras corect de catre barista dar cu ample detalii despre beculetele din superautomate si cu detalii despre achizitionare, pare un articol publicitar si ar fi trebuit marcat ca atare?

Evident ca nu exista niciun (P) la inceputul articolului sau orice alta referinta ca este reclama. Penntru ca altfel, Robert ar fi trebuit sa isi dea acordul pentru asa ceva, sa fie de acord sa promoveze acele echipamente si sa fie remunerat corespunzator. Doar ca e mult mai usor (si mai ieftin) sa iei afirmatii facute in urma unei discutii care are un alt  subiect si sa le transpui pe subiectul ce trebuie promovat.

Si asta ma enerveaza cel mai tare. Ca ziaristii profita de pe urma ‘numelui’ publicatiei, sa ii faca sa creada pe antreprenorii la inceput de drum ca vor avea parte de o expunere uriasa (sunt sigur ca dupa singura referinta la Zissou din articol – fara macar un link amarat la pagina lor de facebook, cititorii au inceput sa caute pe google care e faza cu cafeneaua asta) iar ei sa stranga veniturile de la cei ce doresc (si PLATESC!) pentru expunere.

Si e trist ca inca brandurile accepta tipul asta de inselatorie, cand ar putea foarte usor sa ia un aparat din ala, sa il lase doua saptamani cate unui barista care ar putea fi relevant, iar la final sa il intrebe pe ala daca vrea sa apara in campania de promovare si in ce conditii. Am exemple si de acum cativa ani dar si recente, unde alte branduri asa au abordat subiectul si toata lumea a inteles despre ce e vorba.

Traim timpuri in care automatizarea intra in extrem de multe domenii. Ar fi stupid din partea noastra sa credem ca pe partea ‘de cafea’ nu vor fi astfel de masinarii. Am prezentat eu pe aici articole cu roboti care deja fac asta in strainatate, avem distribuitor in Romania de Eversys-probabil cel mai capabil superautomat din piata, avem espressoare cu cantare incorporate, tampere reglabile automate, rasnite cu cantare, fel de fel de tehnologii care sunt aduse in echipamente pentru uniformizare si constanta. Nu refuzam tehnologia, ba dimpotriva.

De aceea, dragi reprezentanti ai diverselor branduri ce activati pe aceasta piata, data viitoare puneti cateva intrebari oamenilor din industrie si poate veti avea surpriza sa constatati ca expunerea pe care o doriti in zona de specialty poate sa vina si in urma unui consens, nu doar cu japca.

PS: mai jos, aveti screenshot cu articolul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *